Contact Form

 

4 Jenis Bentuk Badan




1. Banana (segi empat tepat)
Bentuk badan jenis ni lurus dari bahu ke pinggul. Tudak banyak lekuk (curvy).

Jika ada pun, hanya sedikit yang berbentuk pada pinggang mereka.
Pakai yang di galakkan adalah pakaian tang dapat membentuk sedikit lengkungan (curve)  di badan. Lazimnya  lengkungan ke dalam di bahagian pinggang harus diwujudkan.
Cara bergaya: Pemakaian baju digalakkan yang ada pelapik bahu dan juga sedikit kedutan atau lebihan lekuk di bahagian bahu lengan. Selain tu, carilah baju2 yang di bahagian pinggangnya yang tidak terlalu longgar/kembang, maksudnya sedikit ketat la tp jangan ketat macam nangka puleks dan juga lengan puff. Pemilihan seluar/skirt pula janganlan ketat mengikut badan, pilih la seluar yg mempunya poket, skirt kembang atau seluar yang tidak ketat.

2. Apple (segitiga terbaik)
Ini merupakan bentuk badan ke 2 pilihan gadis/wanita di luar sana. Di mana bahu lebih luas drpd pinggul, manakala kaki pula kurus. Penyebaran lemak bagi tubuh berbentuk ni lazimnya di bahagian atas tubuh.
 Cara bergaya: Hindari pemilihan baju yang bercorak melintang, bahu berbentuk puf, rambu-ramba di bahu atau kolar, dan yang mempunya detail di bahagian atas badan. Kolar baju pula pilih la yang luas atau berbentuk V atau U. Fabrik baju haruslah yang lembut agar ianya jatuh di bahagian bawah dan tidak kembang di bahagian bahu. Soal corak baju pula seelok-eloknya pilihla baju yang hanya bercorak di bahagian hujung/kaki lengan baju mahu pun di kaki badan baju dan simple di bahaian atasan. Manakala oemilihan seluar atau skirt labuh haruslah yang mempunyai banyak detail dan bukanlah yang ketat, jika tidak ia akan menjengkelkan mata.

3. Pear ( segitiga ) 
Ini merupakan bentuk badan gadis/wanita yang bahunya lebih sempit dan pinggul yang lebar. Lemak2 badan hanya beminat untuk berkembang di bahagian pinggul. Cara bergaya: apa yang perlu dilakukan ialah kurangkan perhatian atau details di bahagian pinggul. Maksudnya di sini juga carilah warna2 yang gelap dalam memilih seluar/skirt. Ini agar bahagian tersebut di lihat lebih redup dan kecil saiznya dengan saiz kaki seluar/skirt yang kecil. Manakala untuk pemilihan baju haruslah ada details, lengan baju yang berbentuk puff, kelawar atau kimono. Jika mahu memakai tali pinggang, usahlah memilih tali pinggang yang terlalu besar saiznya.

4. Hourglass ( berbentuk X)
Betuk badan jenis ini lazimnya dimiliki oleh model2 do luar sana. Namun ada juga gadis/wanita rendah memiliki tubuh sebegini. Bentuk badan sebegini cukup sesuai untuk memakai apa saje details pakaian. Walau bagaimanapun, di sini pokok utama adalah soal ketinggian mereka. Cara bergaya: jika anda berbentuk badah sebegini namun anda agak tendah, pilih la pakaian yang mempunya corang menegak. Manakala sebaliknya jika anda mempunyai ketinggian yang agak tinggi usahla memakai pakaian yng bercorang menegak, lebihkan pada corak pakaian bulat2 ataupun melintang.


Sumber

Total comment

Author

Nissa

0   semut comel

Cancel Reply